Pilih Yang Terbaik

Wednesday, June 23, 2010



"Kali jauh sikit saya bertermenung..Diberi hanya 3 minggu untuk memberi keputusan. Keputusan antara dua. Jadi atau tidak. Segalanya dipasrahkan kepada Yang Esa untuk sebarang petunjuk. Mungkin ada hikmah memberi keputusan jadi. Dan mungkin ada pengajaran andaikata keputusan tidak jadi.=) Kadang-kadang berat juga untuk memutuskannya. Ntah la, mungkin ada yang perlu di lihat semula setiap kebaikan dan keburukan untuk satu-satu keputusan." ngadu syafiq kepada rakan sekuliah,ibnu ahmad.
"Apa yang hang buntukan? Hal masa depan ka?" tanya dengan nada yang kehairanan.
" Hal masa depan juga. Tapi sukarlah nak khabarkan apa persoalannya. Serba salah. Nanti dikatakan lari dari kenyataan pulak". balas syafiq dengan nada sederhana perlahan.
" Ada tawaran penting ka dalam hidup hang? Soal hidup dan mati? " makin serius ibnu ahmad bertanya gara-gara balasan jawapan syafiq yang kurang menyenangkan.

"Yup, persoalan hidup dan mati. tapi ntahlah, malas nak ceritakan lagi. Sebab ia perkara mudah ja, tapi susah nak putuskan" segera jawabnya.
"Erm, takpalah. Hang bacalah cerita ni jika hang malas nak cerita. Mungkin membantu sikit masalah hang tu" sambut ibnu Ahmad dengan nada kasihan pada kawannya.

“Sesungguhnya hari ini adalah satu hari di antara hari-hari Allah, tidak pantas diisi dengan

kebanggaan dan kesombongan atau keangkuhan. Ikhlaskanlah amal dan jihadmu dan

tujulah Allah dengan amalmu, karena hari ini menentukan hari-hari yang akan datang.”

(Orasi Khalid bin Walid di tengah berkecamuknya perang Yarmuk)


Bukan tanpa maksud Imam Hasan Al-Banna meletakkan ikhlas dalam rukun baiatnya. Jika

ada satu saja gerak kita yang tidak ikhlas, bererti kita secara syar’i telah mengkhianati Allah

dan telah mengkhianati komitmen kita sendiri dan pada sebuah organisasi. Na’udzu billah

min dzalik.

Motivasi awal dan keinginan kita adalah meraih redha Allah. Semua kerja dan aktiviti dakwah yang kita lakukan sebagai sarana atau alat untuk meraih keridhaan Allah, lain tidak. Bagi kita, ridha Allah adalah imbalan terbesar dan termahal, karena itu kita sudah merasa cukup dengan imbalan itu.

Yakinlah bahwa Allah akan terus menyertai perjuangan kita selama perjuangan kita murni, bersih dari noda yang mengotorinya, selama motivasi dan keinginan kita dalam perjuangan ini tidak bergeser atau berubah. Kerana itu, sekali lagi, Ikhlaslah dan teruslah pelihara keikhlasan itu sampai Allah Taala memberikan kemenangan atau kita mendapatkan keridhaan-Nya di sisi-Nya sebagai syuhada!

"Maka Allah mengilhamkan kepad jiwa itu jalan kefasiqan dan ketaqwaan. Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensuciakn jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorinya."

(Surah asy-Syams: ayat 8-10.)

Manusia diberikan aqal untuk membuat pilihan. Bebas untuk memilih dua jalan yang disediakan di mana keputusan daripada pemilihan itu akan menentukan hakikat kehidupan di akhirat kelak. Di sinilah perlu berfikir panjang.....


Mereka yang memilih Islam bererti mereka telah menentukan kehidupan mereka di akhirat kelak dengan izin Allah S.W.T.. Memilih Islam di sisni bermaksud ciri-ciri Islam lahir dalam tingkah laku, peribadi, percakapan dan sebagainya yang mempunyai hubungan dengan Allah S.W.T., iaitu melaui hubungan dengan syara' dan hubungan-hubungan dengan Islam itu sendiri. Maknanya perbuatan seseorang Islam itu mewakili keperibadian Islam yang Allah S.W.T. kehendaki. Sekiranya pilihan mereka tidak tepat, iaitu tidak memilih Islam tetapi memilih jalan lain, hasilnya mereka akan mendapat pembalasan dan penderitaan yang hebat dari Allah S.W.T.

Terpulanglah kepada kita untuk memilih dua jalan ini. Allah S.W.T. telah menjelaskan dua tempat khas akibat kepada pemilihan dua jalan ini. Firman Allah S.W.T. :

Terjemahannya:

"Adapun orang-orang yang beriaman dan mengerjakan amalan soleh, maka bagi mereka syurga tempat kediaman sebagai pahala terhadap apa yang mereka kerjakan. Dan adapun orang-orang yang fasiq maka tempat mereka adalah neraka. Setiap kali mereka hendak keluar daripadanya mereka dikembalikan lagi ke dalamnya dan dikatakan kepoada mereka: "Rasakanlah siksaan neraka yang dahulu kamu dustakan ".

(Surah as-Sajadah: ayat 19-20.)


* Mohon kemaafan jika terdapat kesalahan dalam penulisan ini.

* Tribute to all my fellow friends...


0 comments:

  © Blogger templates Newspaper II by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP